Jiří Havlíček

Kafe, cigárko a muzikoterapie...

4. 07. 2017 9:10:48
Každodenní raní rituál, bez kterého nejsem schopný nastartovat nový den. Půl hodinka klidu a míru pro nabití potřebné uklidňující energie pro celý den s dobrou kávou, zapálenou cigaretou a sluchátky na uších.

Vždy jsem se smál lidem, kteří zalehnou ve společné místnosti na podložku a hromadně relaxují při poslechu relaxační hudby. Jaký si způsob zbavení se stresu a negativní energie. Také jsem tento způsob relaxace kdysi vyzkoušel. A abych řekl pravdu, moc mě to neoslovilo. Vlastně mě to neoslovilo vůbec. Celou dobu, kterou jsem strávil na té podložce, mi v hlavě létala jedna pochybnost za druhou. Spousta obav, které rušily moji pozornost a odpuzovaly můj relaxační proces. Ti ostatní by asi koukali, kdybych tam mezi nimi usnul a začal bych chrápat. A to že nás tam bylo na relaxaci asi dvacet ve společné místnosti, probouzelo ve mně akorát depresi, jejíž působení bylo nadmíru intenzivní. Podle mého názoru se v blízkosti této relaxační místnosti relaxace nepohybovala ani v kilometrové okruhu. Mé pochybnosti za mě samy rozhodly a já věděl, že se už více o takovýto způsob relaxace snažit nebudu.

Někdy vám život přivane zajímavé nechtěné překážky, které se těžce překonávají. V mém životě to byla překážka, kterou budu překonávat už po zbytek svého života. Nemluvím o svém zdravotním handicapu, ale o jiném problému psychického rázu. Co je to za psychický problém, si prozatím ponechám pro sebe, přeci jen každý máme nějaké to své tajemství. Zasloužilo by se ovšem napsat, proč tedy píši o svém psychickém problému, když o něm konkrétně nechci mluvit??? Protože díky tomuto problému jsem začal více pracovat ze svou psychikou a hlavně ze stresem.

Cestu, kterou jsem zvolil, byla cesta nejvíce mě vyhovující a hlavně velice účinná. Objevil jsem krásu muzikoterapie. Terapie, která je založená na poslechu hudby za účelem uklidnění vaší mysli a odbourání psychických problému či stresů ve vašem životě, prostě takové „vyklidnění“ mysli. Je jasné, že vás do pohody nemůže dostat muzika, kterou vyloženě nesnášíte, nebo vám při jejím poslechu stoupají chlupy na rukou. Musí to být muzika, kterou vy máte rádi a při které dokážete všechno vypustit z hlavy a vnímat pouze ji. Takové vypnutí mysli, teď a tady, nic jiného není jen vy a hudba. A už nikdo jiný, jen to terapie pro jednoho člověka, ne pro dalších dvacet rušivých elementů.

Každé ráno hned po probuzení dodržuji svůj ranní rituál. Uvařím si kávu, připojím sluchátka k mobilnímu telefonu a vyrazím směr balkón. Kde při zapálení cigarety, usrkávání kávy a poslechu své oblíbené kapely dochází k vypnutí mé mysli. Koukám se do krajiny a nevnímám nic jiného než hudbu a krásu přírody, může být jakékoliv roční období, vždy je to povznášející pocit.

Svou muzikoterapii jsem přenesl i mezi své kolegy s místního ochotnického spolku. Ze začátku na mě koukali jako na blázna, když jsem si půl hodiny před představení sednul do chodby, která propojuje naší šatnu a sál s pódiem, strčil jsem si sluchátka do uší, zapálil jsem si cigaretku a při usrkávání vařící kávy unikal do svého světa. Nevnímal jsem své okolí a připravoval se na herecký výkon, na který jsem v tu chvíli ani nepomyslel. To je přece to ono, zahodit to za hlavu a uvolnit se a odbourat stres, když ovládáte takovouto techniku uklidnění i v běžném životě, nemůže vás nic rozhodit, mě to v divadle pomáhá v zahánění trémy před představením. Dnes už to nikomu nepřipadá divné a berou to, jako součást mého osobního rituálu. Dokonce to několik z nich i okoukala a také to praktikuje, akorát u toho tedy nekouří a nepijí kávu.

Je to asi měsíc nazpátek, když mi přišla v půl osmé ráno smska od mého kamaráda a hereckého kolegy. Prostřednictví této sms mi chtěl poděkovat za to, že jsem ho naučil používat muzikoterapii, která mu teď pomáhá ve stresové situaci.

Ahoj. Jirko, chci ti poděkovat. Za chvilku jdu na operační sál, tak teď si raději dávám muzikoterapii, kterou znám od tebe. Do posud to bylo jen posloucháni hudby. Dnešním dnem jsem objevil krásu a její účelnost. Díky .......

Velice mě potěšila kamarádova zpráva a jeho zpětná vazba, která mi ukázala, že to jak se snažím pracovat se svou psychikou, nenaplňuje pouze mě, ale ukazuje to směr lidem v mém okolí.

Také máte nějaké techniky nebo typy terapií, rituálů, které vám pomáhají zvládat stresové situace???

Autor: Jiří Havlíček | karma: 12.82 | přečteno: 449 ×
Poslední články autora